Rekordstort kjøpeutbytte til Coop-medlem

Medeierne i Coop Midt-Norge får i disse dager utbetalt 189 millioner kroner i kjøpeutbytte og medlemsfordeler for 2018. Det er en økning på 21 millioner kroner sammenlignet med 2017.

Rekordår for Coop Midt-Norge

2018 ble nok et rekordår for Coop Midt-Norge, som med sine 121 butikker i 24 kommuner er den største handelsaktøren i Trøndelag. –Vi økte med 433 mill.kr. og fikk en total omsetning på 6,1 milliard kroner. Dette er en vekst på 7,7%. Mye av veksten skyldes de fire fusjonene med samvirkelagene Indre Namdal, Tydal, Leksvik og Røros, sier Torbjørn Skei, administrerende direktør i Coop Midt-Norge.

-Den beste dagen i året å være Coop-sjef

Og når det blir omsetningsrekord, øker kjøpeutbyttet til medlemmene. –Den dagen kjøpeutbyttet settes på kontoen til medlemmene, er den beste dagen i året å være Coop-sjef, sier Skei. -Når vi vokser, er det medlemmene som er vinnerne. Over de siste 10 årene har vi delt ut 1,3 milliarder kroner i kjøpeutbytte til medlemmene i Coop Midt-Norge. I år ble det et rekordkjøpeutbytte på 189 millioner, sier Skei.

Coop Midt-Norge utbetaler i år kjøpeutbyttet til sine medlemmer 18. januar. Pengene blir satt inn på den enkeltes medlemskonto, og medlemmene velger selv om de ønsker å ta ut pengene, eller om de vil spare dem med rente.

-Coop er den norske dagligvarekjeden som er annerledes. Vi tror på deling med våre 201.000 medlemmer og eiere her i Trøndelag. Det er ekstra hyggelig å jobbe i Coop når overskuddet deles og medeierne får sitt kjøpeutbytte utbetalt. Medlemmene er våre beste kunder, og hver og en har bidratt til at vi i år igjen kan betale ut et rekordstort kjøpeutbytte, sier Skei.

Stor medlemsvekst

Coop Midt-Norge økte medlemstallet fra 186.000 til 201.000 medlemmer i 2018. Mange av disse kom inn gjennom fusjoner, men samvirkelaget fikk også 7.300 helt nye medlemmer.

- Coop jobber kontinuerlig med å tilby våre medlemmer medlemsnytte både i Coops egne butikker og gjennom samarbeidsavtaler med eksterne aktører. Det er derfor gledelig å se at medlemmene har stor nytte av våre partnere i tillegg til kjøpeutbyttet, sier Torbjørn Skei.

For nærmere informasjon, vennligst kontakt:
Torbjørn Skei, adm.dir. Coop Midt-Norge, tlf. 455 16 146